Durf uniek te zijn (dan heb je wat te vertellen)

Regelmatig vraagt een prospect: waarin onderscheid jij je in de evenementenmarkt? Wat maakt jou uniek? Dan vertel ik gepassioneerd over de honderden evenementen die ik heb georganiseerd, de awards die ik heb gewonnen en over broadcastyourbusiness. Mijn label voor video en visual stories. Dat antwoord maakt vaak voldoende indruk om verder met mij te praten over een opdracht. Maar maakt het me uniek? Ik ken bureaus die meer evenementen hebben georganiseerd en andere hebben een prijzenkast met nationale en internationale awards. Waarin onderscheid ik me van die grote namen in de markt? Wat is mijn X-factor? En kun jij die vraag beantwoorden? Wat maakt jou uniek? Als bureau, als locatie, als leverancier. Volgens onderzoek is dat vaak de reden waarom klanten voor een bedrijf of persoon kiezen.

Marty Neumeier: Ik ben de enige… die…
Marty Neumeier schreef in 2007 een boek dat nog onverminderd actueel is: Zag.
Een simpele oefening uit dat boek: vul de stippellijntjes in: Ik ben de enige……. die……
De oefening is onderdeel van mijn workshop ‘Story Rules’, want ‘rule no. 1’ is: durf uniek te zijn. Het blijkt voor deelnemers een lastige oefening. Eentje gaf terug: ‘Ik ben opgevoed met ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Niks mis mee, maar daarmee onderscheid je jezelf niet in Nederland. Grappig was dat deze meneer eigenaar was van een cateringbedrijf met een uniek verhaal. Zo ontdekten we in de workshop. Maar voor hem was dit verhaal zo gewoon dat hij het vergat te vertellen. Aan ons en aan potentiële opdrachtgevers. Het stond zelfs niet op zijn website.

De visie van Jan Duiker
Wat kan een uniek verhaal betekenen voor je business? Waarom zou je het anders op je website zetten of delen via social media? Als antwoord geef ik de uitkomst van een workshop Story Rules in Gooiland Hilversum. De aanvraag kwam per mail: ‘We zijn een energiek, jong team met een evenementenlocatie, theater en hotel in een 80 jarig monumentaal pand. Genoeg story om te vertellen, maar natuurlijk willen we met alle neuzen dezelfde richting op staan.’ Het werd een inspirerende workshop waarbij er één naam steeds opnieuw opdook: die van architect Jan Duiker. Deze visionair, die ook sanatorium Zonnestraal ontwierp, zag gebouwen als machines en Gooiland was voor hem een “cultuur-/uitgaans-/gastvrijheidsmachine”. Deze visie werd vijf jaar geleden omarmd door de huidige eigenaar Philip Lamers. Op dat moment lag de locatie er troosteloos bij. Een vervallen monument. Samen met zijn energieke, jonge team werkt Lamers er sindsdien keihard aan om Gooiland Hilversum in de oude glorie te herstellen. Het moet weer de cultuur en gastvrijheids-machine worden die Jan Duiker voor ogen had. Maar nooit heeft gezien, omdat de architect overleed voordat Gooiland was voltooid.

Live storytelling
Voor de open dag in april hadden de medewerkers van Gooiland hun story vertaald naar grote visuals die door het pand hingen. Alle medewerkers vertelden het verhaal terwijl ze hun gasten rondleidden. Het verhaal dat 80 jaar beslaat, kwam tot leven. Het werd ‘live storytelling’. De gasten waren onder de indruk van de energie en de plannen die werden gerealiseerd. Of zoals een gast zei: ‘het monumentale pand krijgt een tweede jeugd.’ De gasten wilden op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen. Anders gezegd: het nieuwe hoofdstuk van het verhaal maakte nieuwsgierig. En dat is wat je wilt: dat mensen nieuwsgierig zijn naar wat jij doet. Of je nu een locatie, een cateringbedrijf, een bureau of een ondernemer bent. Daarom is mijn visie: story rules!

 

* deze column is verschenen in het magazine ‘Events & Showbizz’

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Top