Boeit jouw verhaal vanaf de eerste seconde?

Waarom moeten jouw relaties naar jouw evenement komen? What’s in it for them?
Het is de eerste vraag die ik aan een (potentiële) opdrachtgever stel. Het gebeurt regelmatig dat het antwoord op zich laat wachten. Dan heeft marketing bedacht om een evenement te doen, sales nodigt de relaties uit, communicatie maakt een verhaal dat de directeur vervolgens moet presenteren… als hij niet naar het buitenland moet. Om praktische redenen wordt er gekozen voor een powerpoint met veel bullets. Tijdens de presentatie kijkt de directeur (of zijn vervanger) vooral naar het afkijkscherm waar de volgende slide staat. Maar het publiek zit niet in het afkijkscherm. Het zit in de zaal. En het verveelt zich…

– story rules –
Sinds 1994 heb ik met bureauvanharten honderden evenementen en bijeenkomsten mogen organiseren voor merken, bedrijven, overheden en goede doelen. Voor ieder evenement probeer ik met een opdrachtgever het verhaal scherp te krijgen. Dat zijn boeiende sessies, want het gaat over het DNA van een bedrijf. Ik heb daarvoor een methode ontwikkeld: story rules – 7 regels om tot een eigen, onderscheidend verhaal te komen. Zoals: drama is conflict. Een verhaal met alleen maar hoera-momenten boeit niet. Je publiek wil meeleven met je ambities, teleurstellingen, ontdekkingen, verrassingen. En uiteindelijk je succes. Ze moeten jou een happy end gunnen. Dan heb je contact. Dan staan ze open voor wat je ‘verkoopt’

– live storytelling –
Zorg eerst dat je verhaal staat. Dan is een evenement een prachtig medium om het te vertellen. Je evenement wordt ‘live storytelling,’ waarbij de gasten vanaf de binnenkomst meegenomen worden. Uitnodiging, locatie, aankleding, ontvangst, catering, presentaties, films, entertainment, gastspreker; ieder onderdeel draagt bij aan de beleving van het verhaal. Dan wordt er na afloop over gepraat. Mond tot mond en via social media. Dan heeft het impact.

– visual stories –
Een evenement duurt meestal enkele uren. Daar is de spanningsboog van je verhaal belangrijk. Online ligt dat anders. Daar moet je vanaf de eerste seconde de aandacht van je publiek pakken, anders klikken ze weg. Door de mobiele revolutie is ons concentratievermogen sinds 2000 afgenomen van 12 naar 8 seconden, aldus Microsoft. Dat is korter dan de aandachtspanne van een goudvis. De kijker vanaf het eerst moment weten ‘what’s in it for me?’ In dit digitale tijdperk is het cruciaal om meteen to the point te komen met een relevant verhaal.

– Wat kunnen we leren van Hollywood? –
Als columnist van het tijdschrift Events & showbizz behandel ik dit jaar alle zeven story rules. Zeven regels om tot een eigen, onderscheidend verhaal te komen. Ik illustreer ze met voorbeelden van Hollywood films, ‘trending’ televisieseries en verhalen van grote merken. Ik ga in op de oorsprong van het verhaal zoals we dat kennen. In 335 voor Christus bedacht door de Griekse filosoof Aristoteles. Ik geef ook voorbeelden uit mijn workshop ‘story rules’. Hoe ondernemers en organisaties tot de kern van hun verhaal komen. Een verhaal dat verbindt, inspireert en klanten betrekt. Ik schrijf over waar ik in geloof. Story rules.

Wil je meer weten?
Kijk op:www.bureauvanharten.nl/workshop
Of download het Story Rules white paper.

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Top